Φρενα αυτοκινητων

Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν δύο ή ακόμη και τρεις διαφορετικούς τύπους συστημάτων πέδησης( φρένων). Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα ABS καθώς και πολλά άλλα στοιχεία ασφαλείας, σχεδιασμένα για την πρόληψη ατυχήματος όταν κάτι πάει στραβά.

ΝΑΣΤΟΥΛΗΣ: Αλλαγή & έλεγχος φρένων αυτοκινήτων

Δισκόφρενα

Κοιτάξτε προσεκτικά μέσα από το κάλυμμα ή την ζάντα των μπροστινών τροχών ενός αυτοκινήτου και συνήθως μπορείτε να δείτε έναν λαμπερό μεταλλικό δίσκο ακριβώς απο μέσα. Αυτό ονομάζεται δισκόφρενο . Όταν ο οδηγός πατάει το πεντάλ φρένου, ένα μαξιλάρι από σκληρό υλικό το λεγόμενο τακάκι, το οποίο βρίσκετε μ’εσα σε μια δαγκάνα, την δαγκανα των φρένων, σφίγγει πάνω στο δίσκο των φρένων και το τρίβει για να το επιβραδύνει.

nastoulis frenaΌταν το πόδι σας πιέζει το πεντάλ φρένου (κόκκινο), πιέζει έναν μοχλό (ανοιχτό μπλε) που εφαρμόζει μια ζώνη τριβής (σκούρο μπλε) σε ένα τύμπανο (πορτοκαλί) που περιβάλλει τον άξονα κίνησης του οχήματος (κίτρινο). Καθώς ο ιμάντας ασφαλίζει, η δύναμη από τον κινούμενο άξονα κίνησης τον τραβά προς τα δεξιά, ωθώντας έναν μοχλό (πράσινο) επίσης προς τα δεξιά. Αυτό ωθεί ένα έμβολο σε έναν υδραυλικό κύλινδρο (μοβ), ωθώντας το υδραυλικό υγρό κάτω από έναν σωλήνα (πορτοκαλί) που εφαρμόζει το φρένο (σκούρο μπλε) στον πίσω τροχό (γκρι). Έργα τέχνης από το Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας ΗΠΑ 1.732.309: Φρένο που λειτουργεί με υγρά από τον Malcolm Loughead, ευγενική προσφορά του US Patent and Trademark Office.

Φρένα Ποιός;

Ο Malcolm Loughead στο Ντιτρόιτ, του Μίσιγκαν εφεύρε τα “υδραυλικά” φρένα που λειτουργούν με υγρά απο τα πρώτα αυτοκίνητα το το 1919 – εως τα μέσα της δεκαετίας του 1920. Χρησιμοποιεί την ορμή (κινούμενη ισχύς) του αυτοκινήτου για να παρέχει τη δύναμη που ωθεί το υδραυλικό έμβολο στον κύλινδρο, δίνοντας ένα είδος φρεναρίσματος με υποβοήθηση ισχύος. Ο Loughead και ο αδερφός του Allan ήταν πρωτοπόροι στο αεροπλάνο και οι ιδρυτές της Lockheed Corporation (αρχικά γνωστός ως Loughead Aircraft Manufacturing Company).

Φρένα

Τα τακάκια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του συστήματος πέδησης (δηλαδή των φρένων) ενός αυτοκινήτου. Πρόκειται για ένα υλικό τριβής τοποθετημένο σε μια ατσάλινη επιφάνεια που σε συνδυασμό με τις δισκόπλακες επιβραδύνουν και σταματούν το αμάξι. Κάθε δισκόπλακα συνοδεύεται από δυο τακάκια. Πιο συγκεκριμένα τα τακάκια, τα οποία βρίσκονται μέσα στην δαγκάνα φρένων, κοιτούν προς την μεριά του δίσκου και μόλις πατηθεί το πεντάλ από τον οδηγό, το υδραυλικό σύστημα των φρένων πιέζει τη δαγκάνα με τα τακάκια, σταματώντας την περιστροφή της δισκόπλακας. Τα δυο αυτά μέρη του συστήματος πέδησης (τακάκια και δισκόπλακες) «κολλάνε» μεταξύ τους και δημιουργούν την τριβή που προκαλεί το φρενάρισμα. Από εκεί και πέρα, σχετικά με το ποια είναι τα καλύτερα τακάκια φρένων αυτοκινήτου, αυτό έχει να κάνει με τον τύπου του οχήματος, τον τρόπο και τις συνθήκες οδήγησης. Συνήθως οι μηχανικοί προτείνουν ένα σετ από ποιοτικά τακάκια (όπως τα Bosch, STARK, ZTEC, Vector, TRW, Lucas και Remsa) για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και αντοχής, όταν η οδήγηση είναι κυρίως εντός πόλης. Αν όμως χρειάζεστε πιο γρήγορο και άμεσο φρενάρισμα καλά είναι τα τακάκια Brembo και Ferodo, τα οποία χρησιμοποιούνται και στα σπορ αυτοκίνητα, είτε τα Ate που αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες λειτουργίας έως 800 °C.

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε τακάκια;

Με το πέρασμα του χρόνου, την οδηγική συμπεριφορά και τα χιλιόμετρα που διανύει ένα αυτοκίνητο είναι αναμενόμενο να προκαλείται φθορά στα τακάκια φρένων λόγω της τριβής τους στις δισκόπλακες. Επομένως, η αλλαγή τους είναι απαραίτητη προκειμένου τα φρένα του αυτοκινήτου να λειτουργούν σωστά και να μην χαλάσουν οι δίσκοι τους, το κόστος των οποίων είναι σαφώς μεγαλύτερο. Συνήθως η αλλαγή στα τακάκια φρένων γίνεται κάθε 20.000 με 40.000 χιλιόμετρα. Ποια είναι όμως τα σημάδια που αποκαλύπτουν πως πρέπει να γίνει αλλαγή στα τακάκια του αυτοκινήτου; Στο πάτημα του φρένου ακούγεται ένας τσιριχτός θόρυβος. Το πεντάλ πρέπει να πατηθεί περισσότερο απ’ ότι συνήθως προκειμένου να φρενάρει το αυτοκίνητο. Τρέμει το τιμόνι ή το πετάλι στο φρενάρισμα λόγω της έντονης τριβής. Οι ζάντες του αυτοκινήτου έχουν πολλή μαύρη σκόνη. Τα φρένα δεν πιάνουν καλά. Αν το αυτοκίνητο σας είναι καινούργιας τεχνολογίας, συνήθως ανάβει μια φωτεινή ένδειξη στο καντράν που δείχνει πως χρειάζεται αλλαγή στα τακάκια. Από τη στιγμή που θα ανάψει, έχετε 1.000 με 3.000 χλμ για να τα αντικαταστήσετε πριν φθαρούν και οι δισκόπλακες.

Αν αλλάξουμε δισκόπλακες , πρέπει να μπουν και καινούργια τακάκια. Τα φθαρμένα τακάκια, θα κάνουν αμέσως «πατούρα» στις νέες δισκόπλακες ,άρα θα τις φθείρουν γρηγορότερα. Κάθε δύο χρόνια, περίπου και ανάλογα τη χρήση πρέπει να αλλάζουμε και τα υγρά φρένων. Αλλαγή στα τακάκια καλό είναι να γίνεται από 15000-20000χιλ. Και να μην ξεχνάμε τον έλεγχο σε κάθε σέρβις του αυτοκινήτου μας. Όταν οδηγούμε ομαλά, σε φυσιολογικές συνθήκες και χωρίς απότομα φρεναρίσματα, δεν θα χρειαστεί να αλλάζουμε συχνότερα φρένα. Αντίθετα οι απότομη επιτάχυνση, τα νευρικά φρεναρίσματα, το πάτημα συνεχούς φρένου σε κατηφόρες, θα φέρει πιο γρήγορα τη φθορά, άρα και την αλλαγή τους. Όταν φαγωθεί όλο το υλικό των τακακίων μπορεί να ακούσουμε μεταλλικό ήχο , όταν δηλαδή θα ακουμπά το μέταλλο τους, με τις δισκόπλακες. Τότε η αλλαγή πρέπει να είναι άμεση. Δισκόπλακες αλλάζουμε όταν περάσουν 30000-40000χιλ . ανάλογα τη χρήση και μετά από έλεγχο. Αν είμαστε γνώστες ,μπορούμε πιάνοντας την άκρη του δίσκου, να δούμε αν έχει δημιουργηθεί μεγάλη «πατούρα» , και έτσι να δρομολογήσουμε τυχόν αλλαγή. Ακόμη πιο άμεση αντικατάσταση θα χρειαστεί αν δούμε ρωγμή στους δίσκους μας. Χρήσιμη συμβουλή: όταν είναι πολύ ζεστά τα φρένα να προσέχουμε την επαφή με τα νερά, γιατί η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας μπορεί να προκαλέσει ζημιά.

ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ ΝΑΣΤΟΥΛΗΣ

Σωστή χρήση των φρένων

Στις κατηφόρες τα φρένα επιβαρύνονται και θερμαίνονται γρήγορα. Όταν κινούμαστε σε διαδρομή με έντονες και συνεχείς κατωφέρειες μειώνουμε ταχύτητα και επιλέγουμε μικρότερη σχέση στο κιβώτιο για να εκμεταλλευτούμε την πεδητική ικανότητα του κινητήρα αποφορτίζοντας τα φρένα.

Σωστή συντήρηση των φρένων

Τα υγρά των φρένων τα αλλάζουμε κάθε δύο χρόνια γιατί ενδέχεται να έχουν δημιουργηθεί φυσαλίδες ατμού επηρεάζοντας την απόδοσή τους. Καλό είναι να γίνεται τακτικός έλεγχος της στάθμης υγρού φρένων στο σχετικό δοχείο.

• Τα τακάκια αλλάζονται συχνότερα όταν το αυτοκίνητο οδηγείται στην πόλη η κάνουμε σπορ οδήγηση. Καλό να είναι να αντικαθίστανται πριν ανάψει η σχετική λυχνία στον πίνακα οργάνων.

Το πεντάλ φρένου τρέμει

Όταν πατάμε το φρένο και το πεντάλ τρέμει είναι σημάδι έντονης φθοράς στα φρένα. Σε αυτή τη περίπτωση, μπορεί να ευθύνονται τα τακάκια αλλά και ένας στραβωμένος δίσκος. Σε κάθε περίπτωση ο μηχανικός σας θα σας ενημερώσει για το πρόβλημα και για το κόστος της αλλαγής.

ΕΤΑΙΡΙΕΣ

bosch frena
brebo-antalaktika
delphi antalaktika
ferodo takakia
japanparts antalaktika
ashika frena
zimmermann antalaktika
kamoka frena
blueprint antalaktika
febi frena

Επίσημο μέλος δικτύου CASTROL Λιπαντικά

Το συνεργείο αυτοκινήτων Ναστούλης παρέχει μόνο γνήσια Λιπαντικά Castrol. Όταν έρθει η στιγμή για την αλλαγή λιπαντικού, είναι απαραίτητο να γνωρίζετε ποιο λιπαντικό κινητήρα να χρησιμοποιήσετε. Στο εγχειρίδιο του κατόχου του οχήματος αναγράφονται οι εργοστασιακές προδιαγραφές, ο τύπος και το ιξώδες του λιπαντικού που καθορίζονται από τον κατασκευαστή. Επίσης, με το εργαλείο αναζήτησης λιπαντικού μπορείτε γρήγορα και εύκολα να δείτε όλες τις επιλογές σας και να διαλέξετε το σωστό προϊόν. Ρωτήστε μας

Pin It on Pinterest

Share This